De “Bestemming” van de reis van het uithakken van een bergman is het voltooide snijwerk dat wordt weergegeven in deze beginnende fotogalerij. Na deze eerste fotopresentatie zal het “Journey”-gedeelte van het Mountain Man-project worden uitgelegd in schriftelijke uitleg en foto’s van de progressieve carving-stappen naar de voltooide Mountain Man.
“Houtsnijden is meer een reis dan de bestemming,” is de observatie die in elk snijwerkproject wordt afgesloten. De voltooiing van een snijwerkproject lijkt de ‘bestemming’ te zijn, maar de echte ervaring van het plezier van snijwerk is de reis die begint met een blok hout en doorgaat met het vormgeven en verfijnen van het project totdat het is voltooid. De “bestemming” van het project is tot een einde gekomen, maar de beeldhouwer is klaar om aan een nieuwe reis te beginnen door een ander project te maken waar de creatieve verbeeldingskracht en energie het plezier in het doen realiseren. De bestemming is een doel, maar de reis is de echte prijs in het creatieve proces van het vormgeven van het project.
In deze “reis” -fase van elk snijwerkproject is waar leren vertrouwen het creatieve proces begeleidt de beeldhouwer tijdens deze reis. De reis leert de les dat “hoe meer je snijdt, hoe beter je snijdt” omdat elk snijwerkproject een “praktijk en leerervaring” dat wordt opgeborgen in de creatieve verbeelding om de beeldhouwer tijdens zijn reis te begeleiden. Ook als een nieuw snijwerkproject een uitdaging is, toch “Uitdaging is een leraar van onbekende lessen” die al doende worden geleerd. De reis herinnert de beeldhouwer eraan om te vertrouwen op wat in eerdere reizen is geleerd door de basis te doen om het ingewikkelde te besluipen door de basis te doen om het gecompliceerde te verkleinen tot de grootte die kan worden bereikt. Eerdere reizen hebben de beeldhouwer geleerd om te beginnen met het uithakken van het project tot zijn basisvorm als een silhouet van de vorm van de verschillende onderdelen, alvorens te proberen het te verfijnen met gedetailleerd snijwerk. Negentig procent van elk snijwerkproject is het snijden van de basisvorm en tien procent is het detailsnijden dat in de laatste fase van de reis komt.
Vertrouw op het reisproces door wat de leidende kracht is geweest in eerdere carving-reizen. Begin bijvoorbeeld met het onderzoek van het onderwerp dat moet worden gesneden met een mentaal verbeeldingsbeeld van het onderwerp. Voeg onderzoek van foto’s/afbeeldingen van het onderwerp toe om de uitrustingselementen naar het onderwerp te leiden om het mentale beeld van keuzes die tijdens de test moeten worden overwogen, te wijzigen “Ontwerp mijn snijwerk podium.” Selecteer de juiste maat hout en begin dan dat blok hout te openen door hout te verwijderen om te beginnen “snijden naar de basisvorm of het silhouetbeeld.”
Het snijden van de delen zal uiteindelijk eindigen waar het geheel is voltooid. Carving naar basisvorm is om de delen van de bergman in stappen uit te snijden, te beginnen met de hoofdbedekking en het hoofd en dan naar beneden te gaan in de vorm van het lichaam ~ schouder, armen, taille, benen, knieën en voeten staand op een basis die aan de onderkant is uitgesneden van blok. Deze basisvorm van deze onderdelen zal in de beginfase groter zijn en rekening houden met elementen van de outfit en accessoires die ook in de basisvorm zullen worden verwerkt. De eerste twee foto’s hieronder beginnen de reis met een lindehouten blok van negen centimeter lang bij vijf centimeter bij drie centimeter. De tweede foto’s tonen de hoeken van de bovenkant van het blok die zijn verwijderd om de vorm van het hoofd en de dop te beginnen. Let ook op de studiebeelden achter het blok bergmannen. Merk ook op dat dit een Whittle-Carving-project is, wat betekent dat er alleen messen werden gebruikt in het snijproces.
De volgende reeks foto’s begint de voortgang te tonen van het verwijderen van hout naar een basisvorm. De eerste foto links toont de basisvorm van de muts van dierenhuid met veren aan de zijkant en de vorm van het hoofd dat is uitgesneden als omhooggaand in de muts. Let ook op de horizontale lijnen die rond het blok zijn getrokken aan de bovenkant van de schouder, de taille en het midden van de knieën om de Regel van Drie aan te geven voor lichaamsverhoudingen en als richtlijn voor het intekenen van richtlijnen naarmate het proces vordert. De tweede foto toont een tekening van de hands-on bovenkant van het geweer en verticale lijnen die het geweer voorstellen. Merk ook op dat de hoek van de armen vorm begint te krijgen. De derde en vierde foto’s zijn weergaven van het vormingsproces in dit stadium.
De volgende serie progressieve foto’s zijn van het vormgeven van de luchtruimte voor het geweer met behulp van een kronkelige kromzwaardbladvorm om een gecontroleerde stopsnede te maken met behulp van de snijkant van de buik van het kronkelige blad, gevolgd door een tweede schuine snede om te beginnen met het verwijderen van hout uit de kant van het geweergebied. Tegelijkertijd wordt het hout aan de voor- en zijkant van de lange vacht verwijderd.
De onderstaande foto’s laten de voortgang zien van het tot stand brengen van het geweergebied, de tot stand gebrachte kruithoorn en de benodigde tas en het begin van de totstandkoming van benen en voeten. Doorgaan met het geweergebied gescheiden van het lichaam met een reeks herhaalde snijdende sneden, voorzichtig en langzaam creërend de opening achter het geweergebied.
De volgende reeks foto’s toont de progressieve en herhaalde snijsneden voor de binnenkant van de achterkant van de benen met hetzelfde proces aan de voorkant. De afgebeelde messen zijn Side Winder mesvormen. Merk op dat het snijden om te vormen wordt verfijnd naarmate het proces vordert.
De kleine Side Winder-bladen worden gebruikt in een krap gebied tussen de kruithoorn en de elleboog en de binnenhoek van de bocht van de elleboog en het borstgebied. De kleinere Side Winder werd gebruikt om de hoeken en vlakken van de handen te vormen en rond het handvat van het mes te snijden tot onder de arm.
Carving to form is zo ver gevorderd dat detailcarving kan worden gebruikt. Op deze foto’s is het geweer gedetailleerd weergegeven, samen met de franjes op de jas, de benodigde tas, de messenschede en de laarsschachten.
De laatste vier foto’s zijn van de detaillering van het gezicht, het haar en de baard, samen met de wasbeermuts, de veer en de tas en de riemen van de kruithoorn.
De bergman werd afgewerkt met olieverf van kunstenaars verdund met gekookte lijnolie en uiteindelijk aangebracht met Deft, een penseellak.
Deze reis is geëindigd in afwachting van een volgende reis en dus gaat het verder op de reis van houtsnijwerk. “Een reis van duizend mijl begint met een enkele stap” is een oud Chinees gezegde en aangepast aan houtsnijwerk zou het zeggen: “De reis naar houtsnijwerk begint met een enkele snede en gaat verder met elk nieuw snijwerkproject.” “Eén snede is niet een snede om alle sneden te beëindigen, het is gewoon het begin van meer sneden die zullen volgen.” Geniet van de reis.