Afronden
Ten eerste… aan de persoon die mijn laatste bericht heeft geplagieerd en op zijn eigen website heeft geplaatst… je hebt slecht werk geleverd, maar bent er desondanks in geslaagd een nieuw dieptepunt te bereiken. Ik heb dit gemeld en zal het resultaat in de gaten houden.
Nu terug naar het…
Nadat ik het lichaam ruw had gemaakt, was het tijd om wat details toe te voegen. Ik koos voor een denim overall die hoog op het been was uitgesneden om te pronken met haar zwart-witte zadelschoenen. Wat werk met een mes en guts gevolgd door wat houtverbranding van kledinglijnen, hechtingen en verdieping van rimpels was alles wat nodig was om met schilderen te beginnen. Als je rimpels toevoegt, laat het dan niet aan het giswerk over… kijk naar foto’s van vergelijkbare poses of kijk gewoon in de spiegel terwijl je voor jezelf poseert en zorg ervoor dat je de rimpels in de goede richting krijgt.
De hoed en de plaatsing ervan waren de volgende in de rij en ik benaderde hem zoals ik normaal in het verleden heb gedaan … rand en kroon afzonderlijk uitgesneden en vervolgens aan elkaar gelijmd. Het enige verschil in dit snijwerk is dat de hoed niet op het hoofd van de figuur zou zitten. Dus, een paar dingen… Ik heb nagedacht over het opmeten van het hoofd van de figuur zodat de hoed de juiste maat zou hebben… Ik maakte de zijkant van de rand vlakker waar hij door de hand zou worden vastgehouden en ik maakte de andere kant die zou hoog in de lucht zijn en een grotere krul hebben… ten slotte moest ik de binnenkant van de kroon uithakken omdat je in de hoed zou kunnen kijken wanneer deze op de uitgestrekte hand van het meisje was geplaatst.
Ik schilderde dingen met mijn normale techniek van wasbeurten of dunne lagen acrylverf, gevolgd door wat donkerder worden van uitsparingen en rimpels en vervolgens droog borstelen om kleding te dragen. Het laatste droge borstelen plaatste een zeer lichte “uitwaaiering” van een lichtbeige kleur om de pieken van de messporen te vangen en een andere dimensie van diepte aan het schilderij te geven. Alles werd bekroond met een dunne laag satijnurethaan ter bescherming.
Toen ik dingen aan elkaar begon te lijmen, voegde ik hier en daar metalen pinnen toe voor positionering en extra stevigheid. Een goed voorbeeld is waar de “achterkant” van de figuur de opgerolde deken ontmoet. Een paar korte stukjes koperdraad zorgden ervoor dat ik een stevige basis had voor de kleine klodders epoxy die ik plaatste.
Het bit voor de paardenmond is gemaakt van een veiligheidsspeld nadat hij had gekeken hoe Lynn Doughty de bitten had gemaakt die hij had gebruikt voor grotere paardenkarikaturen. Ik heb net de uiteinden van een veiligheidsspeld afgeknipt, het ene uiteinde negentig graden gebogen en op zijn plaats geëpoxeerd. De teugels zijn van leer en gesneden uit een oude portemonnee die ik nog had liggen. Ik heb een latexlijm gebruikt die wordt gebruikt voor stoffen genaamd “Tear Mender” om de ruwere kant van het leer om te vouwen en te lijmen.
Er is niets erg opmerkelijks aan de kleine toevoegingen die ik heb gemaakt … een honkbal en handschoen … behalve de broodtrommel van het kind. Voor het eerst heb ik een afbeelding op een stuk hout overgebracht. Er zijn allerlei YouTube-video’s over dit onderwerp die verschillende methoden gebruiken, misschien wel de meest populaire is het gebruik van Mod-Podge. Ik had er geen bij de hand, dus ik gebruikte witte lijm met redelijk goede resultaten.
Eigenlijk drukte ik een afbeelding van “Dudley Do-Right”, een tekenfilm voor kinderen uit de jaren 60, af op normaal printerpapier. Omdat er tekst op de afbeelding stond, heb ik deze in de omgekeerde afbeelding afgedrukt. Nadat ik het hout met witte lijm had gecoat, heb ik het papier naar beneden gedrukt. Nadat alles droog was en een combinatie van het terugtrekken van het papier en het toevoegen van een klein beetje water om meer papier te verwijderen, bleef er een afbeelding achter op de broodtrommel. Een urethaanafwerking haalde alle troebelheid uit de overgebrachte afbeelding.
Ik wilde dat de basis eruit zou zien als een oude warenhuisvloer, dus ging ik met zwarte en lichtgrijze tegels. Nadat ik de tegels met potlood had gemarkeerd, heb ik de lijnen op hun plaats gebrand, zodat wanneer ik dunne verflagen aanbracht, de afwisselende kleuren niet in elkaar zouden overvloeien … de verf zou alleen tot aan de verbrande lijn vloeien. Ik nam toen grijs en wit en sproeide wat druppeltjes over het geheel door met mijn vinger over een platte borstel te gaan, slechts een paar centimeter boven de geverfde vloer.
En na wat lijmwerk is dat weer een heel leuk project afgerond. Ik hoop dat je het leuk vond om mee te volgen.